Dziś czas na marchewkę!

Marchew zwyczajna to gatunek rośliny z rodziny selerowych.Spożywanie marchwi wzmacnia wzrok i słuch. Działa także bardzo korzystnie na skórę – leczy trądzik, a także opóźnia pojawienie się zmarszczek. Świeży korzeń marchwi zawiera:

✅cukry m.in. sacharozę i glukozę.

✅Białko – 1 g/100 g pokarmu,

✅karotenoidy, a w szczególności α-karoten, β-karoten i stąd jej pomarańczowa barwa (dla człowieka są podstawowym źródłem pro-witaminy A w organizmie)

✅luteinę, wpływa na regenerację plamki ocznej i zapobiega rozwojowi AMD (Age-related Macular Degeneration symptoms - zwyrodnienie plamki żółtej związane z wiekiem).

✅składniki mineralne: sód, potas, magnez, wapń, fosfor, mangan, żelazo, kobalt, miedź, cynk, fluor, jod,

✅witaminy: E, K, H, B1, B2, B3, B5, B6, C,

✅kwasy organiczne: foliowy (B9) , szczawiowy

✅błonnik pokarmowy w ilości 3,6 g/100 g pokarmu.

✅Zawartość wody w marchwi to aż ok. 90%!

✅Wartość energetyczna marchwi wynosi 33 kcal/100 g pokarmu.

Marchew po ziemniakach, pomidorach i kapuście białej stanowi podstawowe źródło witaminy C w diecie Polaków. W ostatnich latach w Europie pojawiły się odmiany marchwi o fioletowym lub czarnym zabarwieniu korzeni. Zawierają one antocyjany, barwniki roślinne o barwie niebiesko-fioletowej. Są to związki fenolowe o silnych właściwościach antyoksydacyjnych, dlatego też ich wysoka zawartość w marchwi ma związek z korzystnymi właściwościami tego warzywa. Dzięki zawartości pektyn i innych związków ma także działanie przeciwmiażdżycowe, obniża poziom cholesterolu. 

Uważa się, że spożywanie marchwi zapobiega:

- nowotworom (beta-karoten jest przeciwutleniaczem, co oznacza, że może zapobiegać nowotworom, a także falkaronil zawarty marchwi może chronić przed rakiem)

- miażdżycy (dzięki pektynom).

- korzystnie działa na popęd płciowy, 

- sprawdza się przy biegunkach (kto kojarzy marchewkę tartą z jabłkiem?)

Falkarinol ma również działanie przeciwzapalne, przeciwzakrzepowe i przeciwgrzybicze.

Zastosowanie marchwi w kuchni jest bardzo szerokie – od dodatku do sałatek, poprzez bardzo zdrowy sok marchwiowy, do deserów. W Portugalii przygotowuje się dżem marchewkowy, a w USA – placek marchewkowy. Ja przygotowałam ostatnio gofry i racuchy marchewkowe. 

Najwięcej składników odżywczych znajduje się zaraz pod skórką marchwi, więc najlepiej jej nie obierać lub robić to bardzo cienko. 

Właściwości odżywcze i zdrowotne marchewki. 

11 października 2019