Jak typowego Polaka to najczęściej promocje inspirują mnie, aby próbować nowych smaków. Tak właśnie też było z figą. Jakoś do tej pory chyba nie miałam okazji poznać jej smaku, ale to, że w Biedronce za 59 gr można było kupić jeden owoc (bez promocji około 2 zł), skutecznie mnie skusiło. U mnie figa sprawdziła się doskonale jako dodatek do chlebka bananowego, owsianki czy koktajlu. Ostatnio widziałam przepis na figi w czekoladzie, więc możliwe, że wkrótce w ten sposób właśnie zgrzeszę. 😈
⬇️A poniżej kilka ciekawostek o figach:
✔Figa to owocostan figowca pospolitego drzewa należącego do rodziny morwowatych, pochodzącego z Azji. W Europie drzewa figowe uprawia się głównie w rejonach Morza Śródziemnego.
✔Świeże figi zawierają około 80% wody. Są bardzo bogate w składniki mineralne takie jak: potas, wapń, magnez, fosfor oraz witaminy jak witamina C, witaminy z grupy B, witamina K oraz beta-karoten. Świeże figi zawierają 74-77 kcal/100 g pokarmu.
✔Pamiętajcie jednak, że wartość energetyczna suszonych fig to już 314 kcal/100 g pokarmu. Ich spożywanie dobrze wpływa na serce i układ krwionośny. 
✔W Europie Południowej wykorzystywane są jako wsparcie w terapii chorób sercowo-naczyniowych i niedokrwistości.
✔Figi mają delikatne działanie przeczyszczające, przeciwbakteryjne, wykrztuśne. 
✔Ich spożywanie jest pomocne przy zaparciach, a także bólach brzucha, wrzodach żołądka, w zapaleniu pęcherza moczowego, dolegliwościach nerek i bólach menstruacyjnych.
✔Zawarty w niej cynk wspomaga funkcjonowanie układu hormonalnego.
✔Figa ma działanie przeciwbakteryjne oraz wykrztuśne. 
✖Co ciekawe, ze względu ilość tyraminy w tych owocach nie poleca się ich osobom często cierpiącym na migreny.
 
Figę uznaje się za afrodyzjak, a wielu krajach był symbolem dobrobytu i płodności. 
Dojrzały owoc poznaje się po fioletowo-brunatnej barwie. Wnętrze powinno mieć czerwono-żółte wybarwienie. Niestety figi nie nadają się do dłuższego przechowywania, dlatego należy je spożyć w ciągu 2-3 dni od zakupu. 
Są idealne nie tylko do słodkich potraw, ale także dobrze komponują się z mięsem i wędlinami. Można je spożywać na surowo, suszone, w kompocie lub dodane jako bakalie do wyrobów piekarniczych, ciast i ciastek. Owoce przerabia się na dżemy, konfitury. 
Z owoców figi produkuje się sok, bogaty w polifenole flawonoidy. Ponoć figi gotowane w mleku łagodzą kaszel i ból gardła. 
A biały osad na figach, to nie pleśń, ale skrystalizowany cukier. 

Właściwości odżywcze i zdrowotne figi.

01 października 2019