Swego czasu zapytałam Was na IG ile czasu dziennie spędzacie używając telefonu - mniej niż 5 godzin czy więcej niż 5 godzin? Miało to ścisły związek z dzisiejszym postem. Ja jako osoba totalnie niestety uzależniona od telefonu (niestety jest pośrednio moim narzędziem pracy) przyznaję, że z telefonu korzystam za dużo i co gorsza, często też tracę czas - a największymi złodziejami czasu są social media. Większość z Was (64%) na story przyznała, że z telefonem w dłoni spędza ponad 5 godzin dziennie. A więc przejdźmy do badania poniżej: ⬇️

📱W badaniu, przedstawionym na konferencji ACC Latin America w 2019 roku wykazano, że studenci, którzy korzystali ze swoich smartfonów pięć lub więcej godzin dziennie, mieli o 43% zwiększone ryzyko występowania otyłości i częściej wykazywali inne nawyki, które zwiększają ryzyko chorób układu sercowo-naczyniowego.

📱 Dane na temat 1060 studentów Wydziału Nauk o Zdrowiu Uniwersytetu Simón Bolívar (Wenezuela) analizowano w okresie od czerwca do grudnia 2018 r. Grupa badana składała się z 700 kobiet 👩 i 360 mężczyzn 👨. Średni wiek wynosił odpowiednio kolejno 19 lat i 20 lat. Mężczyźni uczestniczący w badaniu wykazywali 36,1% ryzyka występowania nadwagi i 42,6% występowania otyłości. Dla kobiet było to kolejno: 63,9% i 57,4%.

📱 Stwierdzono, że ryzyko otyłości wzrosło o 43%, jeśli smartfon był używany pięć godzin dziennie lub dłużej, ponieważ studenci, którzy używali telefonów przez taki czas w ciągu dnia również dwa razy częściej spożywali większe ilości słodkich napojów, pokarmów typu fast food, słodyczy, przekąsek 🍔🍟🍕 i mieli zmniejszoną aktywność fizyczną. 26% osób z nadwagą i 4,6% osób otyłych spędzało ponad pięć godzin korzystając ze telefonu.

Jak traktować wyniki tego badania? No cóż, myślę, że jako swoiste ostrzeżenie - z racji na to, że analiza ma swoje ograniczenia (dotyczyła studentów, wiec wyników nie można odniesc do calej populacji - studenci mają czas na nudnych wykładach na śledzenie social media, a większość z nas najczęściej przeszacowuje czas spędzony z telefonem w dłoni). Związek z otyłością nie polega na żadnych magicznych falach elektromagetycznych, które powodują, że tyjemy, ale po prostu na tym, że korzystając z telefonu zbyt często i zbyt długo mniej jesteśmy aktywni fizycznie i bardziej skłonni do spożywania niezdrowych przekąsek. Nie mniej jednak warto czasami zrobić sobie przerwę od telefonu - wyjść na spacer, odwiedzić przyjaciół czy przeczytać książkę. Spora część z nas ma pracę siedzącą i aktywność fizyczną ograniczoną do minimum. Każdy powód jest dobry, aby to zmienić!

 

Jeśli interesuje Cię ta tematyka, zapraszam również na film:

 

 

 

Smartfony a otyłość - czy związek istnieje? [infografika] 

19 lutego 2020

Polityka Prywatności