Trochę mnie to smuci, że skarby lata już znikają i czas na skarby jesieni. Jednak jesień również będzie obfita w smakowitości :)

- Obecnie na świecie istnieje kilkanaście tysięcy odmian jabłek, najpopularniejsze to m.in. szampion, antonówka, papierówka, lobo, cortland, malinówka, jonagold, gloster czy ligol.

- jabłko to najpopularniejszy polski owoc, a Polska znajduje się w czołówce producentów najsmaczniejszych odmian, 

- angielskie przysłowie mówi - "an apple a day keeps a doctor away" - czyli jedno jabłko dziennie pomoże nam się ustrzec przed chorobą, 

- Zwraca się dużą uwagą na ich walory zdrowotne, co ma związek z zawartością tzw. bioaktywnych substancji o charakterze przeciwutleniającym. Do najważniejszych zalicza się: kwas L-askorbinowy i polifenole, w tym flawonole i antocyjany. Te związki chronią nas przed chorobami układu sercowo-naczyniowego oraz nowotworami.

- spożywanie jabłek wzmacnia układ nerwowy, mięśnie i poprawia pracę wątroby, wspomaga leczenie zaparć, a także biegunek. 

- W ich skład także wchodzą m.in. kwas ursolowy, składniki mineralne (potas, magnez, miedź, żelazo, krzem i wapń), błonnik pokarmowy, kwercetyna, a w pestkach znajduje się witamina B17 (amigdalina).

- Przetwory z jabłek są cennym urozmaiceniem zwyczajowej diety. Kremogen (mus) jabłkowy jest obfitym źródłem związków polifenolowych (kwercetyny, florydzyny, kwasu chlorogenowego).

- Naukowcy z USA, Chan i Shea, zaobserwowali, że regularne spożywanie soku jabłkowego może zmniejszyć ryzyko wystąpienia demencji starczej, w tym choroby Alzheimera (2009 r.)

- Wyniki kilku badań jednoznacznie udowodniły korzystny wpływ konsumpcji tych owoców na rozwój cukrzycy typu 2. W jednym z badań zespół badawczy zauważył, że zjedzenie 2-6 jabłek w tygodniu zmniejsza ryzyko o 27%, a podczas spożywania 1 lub więcej codziennie o 28% w stosunku do osób niespożywających jabłek.

- Kwercetyna zawarta w jabłkach wykazuje działanie zmniejszające ciśnienie krwi. (2012 r).

- Zawarte w jabłkach kwasy powodują obniżenie pH moczu, zwiększając wydalanie szczawianów, ograniczają ryzyko tworzenia się kamieni nerkowych.

- Substancje pektynowe jabłek zmniejszają stężenie cholesterolu oraz usuwają z organizmu toksyczne substancje np. metale ciężkie.

- A jak jeść jabłko - ze skórką czy bez? Najważniejszymi składnikami, które tracimy spożywając ten owoc bez skórki to błonnik pokarmowy oraz foliany. Prawie połowa błonnika w jabłku znajduje się w skórce, a prawie całość jeśli chodzi o foliany i fitosterole.

- Indeks glikemiczny jabłek jest niski i wynosi 38, więc w umiarkowanych ilościach mogę je spożywać osoby chore na cukrzycę.

- Wartość energetyczna jabłek wynosi 50 kcal/100 g pokarmu.

- Jedzenie jabłek dobrze wpływa na także na skórę, paznokcie i włosy. 

- Medycyna ludowa przypisuje jabłkom leczniczy wpływ na bóle stawów. 

- Herbatka przygotowana ze skórek jabłek ma działanie dezynfekujące i likwiduje stany zapalne - polecana jest jako środek do płukania jamy ustnej i gardła. 

- To jedne z najbardziej uniwersalnych owoców w kuchni: do ciast, kompotów, musów, wina, galaretki, konfitur, soków, deserów; są na liście pierwszych owoców podawanych niemowlętom podczas rozszerzania diety. Dużą popularność zdobył w ostatnich latach ocet jabłkowy. 

Skarby sadu - jabłka. Właściwości odżywcze i zdrowotne jabłek.

23 września 2019

Polityka Prywatności