Dziś czas na doskonale znane i lubiane przeze mnie siemię lniane. Oto garść informacji na ich temat:

Siemię lniane czyli nasiona lnu zwyczajnego. Są to nasiona płaskie i małe, barwy szarobrązowej.

✅ Nasiona lnu są bogatym źródłem kwasów tłuszczowych omega-3, witaminy E i błonnika pokarmowego. Zawierają także białko, lignany, witaminy (C, B1, B2, B3, B5, B6 i kwas foliowy) oraz składniki mineralne (Ca, Mg, P, Cu, P, Zn).

✅Lignany należą do składników biologicznie czynnych, wykazujące właściwości:

▶️ przeciwnowotworowe (hamują podziały komórek),

▶️ hepatoprotekcyjne (chronią miąższ wątroby przed toksycznym działaniem niektórych substancji).

▶️ zmniejszające niekorzystne objawy menopauzy

▶️ obniżające poziom cholesterolu LDL

▶️zmniejszające ryzyko wystąpienia raka jelita grubego.

▶️mają działanie przeciwmiażdżycowe oraz hipoglikemiczne (obniżające stężenie glukozy we krwi).

✅Nasiona lnu, dzięki cennym właściwościom i wyjątkowemu składowi, pozytywnie wpływają na zdrowie i są wykorzystywane w profilaktyce wielu chorób.

▶️u kobiet dodatkowo regulują stężenie hormonów, pomagają złagodzić objawy menopauzy.

▶️w przypadku mężczyzn ich działanie wykorzystywane jest pomocniczo w leczeniu prostaty.To działanie siemię lniane zawdzięcza wysokiej zawartości kawasów tłuszczowych omega-3 i fitoestrogenów.

✅Nasiona lnu i zawarte w nich substancje wspomagają też układ pokarmowy, układ nerwowy, układ sercowo-naczyniowy oraz pomagają w zaburzeniach odżywiania: regulują nadwagę i otyłość. Są także pomocne w utrzymaniu dobrej kondycji skóry, włosów i paznokci. Len działa osłaniająco na błonę przewodu pokarmowego, z tego powodu jest nadal często stosowany w leczeniu stanów zapalnych układu pokarmowego, a także choroby wrzodowej - żołądka i dwunastnicy. 

✅Siemię lniane nie jest jednak pozbawione związków szkodliwych, ze względu na zawartość niewielkich ilości związków cyjanowych.

✅ Pamiętajcie jednak, że 1 łyżeczka nasion lnu to około 53 kcal!

✅Siemię lniane jest idealnym dodatkiem do owsianek, musli, pieczywa, w formie zmielonej - do koktajli i kakao.

✅W diecie wegańskiej siemię lniane może zastąpić tran jako tradycyjne źródło kwasów tłuszczowych omega-3.

✅Niezmielonych (i niepogryzionych) nasion nie warto wliczać do bilansu energetycznego, ponieważ przejdą przez przewód pokarmowy bez otwarcia się. Warto więc dodawać do potraw siemię lniane zmielone, połamane lub pamiętać o dokładnym przegryzaniu ziarenek. Nasiona lnu najlepiej mielić bezpośrednio przed spożyciem.

Nasiona lnu namoczone w wodzie, a następnie rozgniecione zażywane po 1 łyżce rano i wieczorem pomagają przy zaparciach. 

Wiecie, że z nasion lnu można przygotować kisiel? Taki kisiel jest niezwykle łatwy w wykonaniu. Należy zalać bardzo ciepłą wodą 2-3 łyżki siemienia lnianego (całe ziarenka!) i pozostawić na minimum godzinę. Po przecedzeniu zawiesiny kisiel jest gotowy. Myślę, że pomysł warty wypróbowania.

Olej z nasion lnu jest jednym z najzdrowszych olejów roślinnych. Zawarte w nim nienasycone kwasy tłuszczowe przyczyniają się do syntezy prostaglandynów, które regulują ciśnienie krwi, krzepliwość krwi i gospodarkę lipidową, a więc mają działanie przeciwmiażdżycowe oraz regenerują i uelastyczniają skórę. 

Siemię lniane jest bardzo ważnym zamiennikiem jajka. Mielone siemię lniane (zwane także mąką lnianą) doskonale skleja wypieki, podobnie jak kisiel z siemienia lnianego. 

Siemię lniane - dlaczego jest takie zdrowe? Właściwości odżywcze i zdrowotne nasion lnu.

02 października 2019

Polityka Prywatności