Polityka Prywatności

Regulamin konkursu

Dziś czas na doskonale znane i lubiane przeze mnie siemię lniane. Oto garść informacji na ich temat.

 

Dlaczego warto wybierać siemię lniane?

Siemię lniane czyli nasiona lnu zwyczajnego. Są to nasiona płaskie i małe, barwy szarobrązowej.

Nasiona lnu są bogatym źródłem kwasów tłuszczowych omega-3, witaminy E i błonnika pokarmowego. Zawierają także białko, lignany, witaminy (C, B1, B2, B3, B5, B6 i kwas foliowy) oraz składniki mineralne (Ca, Mg, P, Cu, P, Zn).

Lignany należą do składników biologicznie czynnych, wykazujące właściwości:

- przeciwnowotworowe (hamują podziały komórek),

- hepatoprotekcyjne (chronią miąższ wątroby przed toksycznym działaniem niektórych substancji).

- zmniejszające niekorzystne objawy menopauzy

- obniżające poziom cholesterolu LDL

- zmniejszające ryzyko wystąpienia raka jelita grubego.

- mają działanie przeciwmiażdżycowe oraz hipoglikemiczne (obniżające stężenie glukozy we krwi).

 

Siemię lniane i wpływ na zdrowie.

Nasiona lnu, dzięki cennym właściwościom i wyjątkowemu składowi, pozytywnie wpływają na zdrowie i są wykorzystywane w profilaktyce wielu chorób.

- u kobiet dodatkowo regulują stężenie hormonów, pomagają złagodzić objawy menopauzy.

- w przypadku mężczyzn ich działanie wykorzystywane jest pomocniczo w leczeniu prostaty. To działanie siemię lniane zawdzięcza wysokiej zawartości kawasów tłuszczowych omega-3 i fitoestrogenów.

Nasiona lnu i zawarte w nich substancje wspomagają też układ pokarmowy, układ nerwowy, układ sercowo-naczyniowy oraz pomagają w zaburzeniach odżywiania: regulują nadwagę i otyłość. Są także pomocne w utrzymaniu dobrej kondycji skóry, włosów i paznokci. Len działa osłaniająco na błonę przewodu pokarmowego, z tego powodu jest nadal często stosowany w leczeniu stanów zapalnych układu pokarmowego, a także choroby wrzodowej - żołądka i dwunastnicy. 

Siemię lniane nie jest jednak pozbawione związków szkodliwych, ze względu na zawartość niewielkich ilości związków cyjanowych.

 Pamiętajcie jednak, że 1 łyżeczka nasion lnu to około 53 kcal!

Siemię lniane jest idealnym dodatkiem do owsianek, musli, pieczywa, w formie zmielonej - do koktajli i kakao.

W diecie wegańskiej siemię lniane może zastąpić tran jako tradycyjne źródło kwasów tłuszczowych omega-3.

 

Siemię lniane - w całości czy mielone?

Niezmielonych (i niepogryzionych) nasion nie warto wliczać do bilansu energetycznego, ponieważ przejdą przez przewód pokarmowy bez otwarcia się. Warto więc dodawać do potraw siemię lniane zmielone, połamane lub pamiętać o dokładnym przegryzaniu ziarenek. Nasiona lnu najlepiej mielić bezpośrednio przed spożyciem.

Nasiona lnu namoczone w wodzie, a następnie rozgniecione zażywane po 1 łyżce rano i wieczorem pomagają przy zaparciach. 

 

Co można przygotować z siemienia lnianego?

Wiecie, że z nasion lnu można przygotować kisiel? Taki kisiel jest niezwykle łatwy w wykonaniu. Należy zalać bardzo ciepłą wodą 2-3 łyżki siemienia lnianego (całe ziarenka!) i pozostawić na minimum godzinę. Po przecedzeniu zawiesiny kisiel jest gotowy. Myślę, że pomysł warty wypróbowania.

Olej z nasion lnu jest jednym z najzdrowszych olejów roślinnych. Zawarte w nim nienasycone kwasy tłuszczowe przyczyniają się do syntezy prostaglandynów, które regulują ciśnienie krwi, krzepliwość krwi i gospodarkę lipidową, a więc mają działanie przeciwmiażdżycowe oraz regenerują i uelastyczniają skórę. 

Siemię lniane jest bardzo ważnym zamiennikiem jajka. Mielone siemię lniane (zwane także mąką lnianą) doskonale skleja wypieki, podobnie jak kisiel z siemienia lnianego. 

Siemię lniane - dlaczego jest takie zdrowe? Właściwości odżywcze i zdrowotne nasion lnu.

02 października 2019