Ogórek to rodzaj roślin jednorocznych z rodziny  dyniowatych. Obejmuje ponad 50 gatunków!

- składa się w znacznej ilości z wody (ok. 96%!) ➡️ co warunkuje szybszy metabolizm i usuwanie szkodliwych pozostałości przemiany materii 

- zawiera niewielkie ilości witaminy A, C, E, K i witamin z grupy B (B1, B3 i B6), kwas foliowy oraz cynk, żelazo, potas, fosfor, wapń, sód i magnez. 

- jest  bogaty w antyoksydanty (naturalne substancje powstrzymujące powstawanie wolnych rodników) takie jak: kwercetyny, kemferolu, luteoliny. Luteolina ➡️ ochrona układu nerwowego ➡️ wsparcie procesów uczenia się i zapamiętywania. Jest bogaty również w kukurbitacyny, które mają działanie przeciwnowotworowe (jej stężenie zależy m.in. od warunków uprawy warzyw). Jednak pamiętajmy, że podobnie jak w przypadku cukinii ze względu na tą substancje ogórki mogą mieć gorzki smak. 

- jest niskokaloryczny (14 kcal/100 g pokarmu).

- ze względu na wysoką zawartość wody najlepiej ogórek spożywać ze skórką (tam są główne pokłady składników mineralnych i witamin). 

- surowe ogórki sprawdzą się idealnie jako niedzielna mizeria, jak i w sałatkach np. w towarzystwie awokado. Ale kto nie kocha ogórków kiszonych, małosolnych i konserwowych? Ogórek kiszony to super źródło witaminy C!

- sok z ogórka dobrze działa na czynność nerek. 

- znane są także korzyści ogórka dla skóry - sok z ogórka łagodzi podrażnienia, zmiękcza skórę, nawilża ją, tonizuje i odświeża. Działa ściągająco, wybielająco i wygładzająco. Szczególnie polecany jest osobom z cerą tłustą, trądzikową i ze skłonnościami do wyprysków. 

U nas  już niezliczona ilość przetworów ogórkowych zrobiona. W tym roku nowość - ogórki w przyprawie curry.

Sezon ogórkowy - właściwości zdrowotne ogórków.

05 września 2019