Borowiki, koźlarze, kurki, boczniaki, pieczarki – bogactwo grzybów czas zacząć! 🍄 Na IG na moje pytanie co najczęściej zbieracie najczęściej powtarzały się:

✔ prawdziwki czyli borowiki 

✔ kurki, 

✔ koźlarze,

✔ maślaki, 

✔ i to, że nie zbieracie, bo się na nich nie znacie – co jest swoją drogą słuszne, bo z grzybami jak z minami – mylisz się raz 🙈

- Grzyby wbrew pozorom charakteryzują się dużą zawartością niektórych składników odżywczych, szczególnie: białka, ryboflawiny i niacyny. Są niskokaloryczne, zawierają dużo błonnika pokarmowego, a także związki biologicznie aktywne – beta-glukany, chitosany, polifenole i inne, które mogą zapobiegać powstawaniu chorób oraz wspomagać ich leczenie (np. miażdżycy i nowotworów). Mają małe ilości sodu, dość istotna ilość potasu, wapnia, magnezu i selenu.

- Wykazano, że spożywanie grzybów wpływa na korzystnie na obniżenie we krwi stężenia cholesterolu całkowitego oraz frakcji LDL. 

- Biologicznie aktywne związki obecne w grzybach wykazują działanie immunostymulujące, przeciwnowotworowe, przeciwzapalne, hipoglikemiczne i antyoksydacyjne. 

- Boczniaki są bardzo wartościowymi grzybami – zawierają komplet witamin z grupy B, witaminę C, a także wapń, żelazo, cynk, selen i magnez. 

- 100 g pieczarek to tylko 21 kcal! 

Jak wybierasz się na grzyby to pamiętaj: 

✔ Grzyby najlepiej zbierać do przewiewnych koszu lub łubianek, nigdy torebek foliowych!

✔ Nie zbieraj owocników zbyt młodych, ponieważ nie mają jeszcze wykształconych cech makroskopowych, ale też nie wybieraj zbyt starych i zaczerwionych,

✔ Owocniki grzybów należy wykręcać z podłoża,

✔ Nie należy niszczyć grzybów niejadalnych oraz trujących, ponieważ wiele z tych gatunków jest pod ochroną i stanowią one część ekosystemu – czyli muchomor Ci nie wadzi, wystarczy go nie zbierać. 🍄

Grzyby jadalne oraz ich trujące sobowtóry, np.: 🍄 kania- muchomor sromotnikowy, 🍄pieczarka polna- muchomor jadowity.

- Grzyby ogólnie uważane są za produkt ciężkostrawny. Spowodowane jest to występowaniem substancji chitynowych. Do grzybów najlżej strawnych należą borowik szlachetny oraz pieczarka dwuzarodnikowa.

- Grzyby łatwo ulegają zepsuciu po zebraniu można przechowywać je w warunkach chłodniczych przez 48h. Najlepiej od razu po przyjściu do domu, posegregować je na gatunki, oczyścić i przetworzyć. Potrawy z grzybów należy zjeść w krótkim czasie po ich przyrządzeniu, unikać kilkukrotnego odgrzewania!

💸Grzyby na wagę złota – Trufle! Nawet kilka tysięcy za kilogram! 

- Grzyby dzięki swoim walorom smakowym i aromatycznym są często stosowane jako przyprawa do potraw lub dodatek do dań wegetariańskich. Za korzystny smak grzybów odpowiedzialne są aminokwasy o smaku glutaminianu sodu oraz smaku słodkim.

- Grzyby podobnie jak owoce i warzywa zawierają duże ilości wody! - Wartość odżywcza białek grzybów jest wyższa iż produktów pochodzenia roślinnego, ale niższa od produktów pochodzenia zwierzęcego.

A Wy jakie grzyby zbieracie najczęściej? 🍄

Sezon na grzyby. Właściwości odżywcze i zdrowotne grzybów.

03 października 2019