Dzieci, które mają niezwykle popularne kanały na YouTube często promują w swoich filmach niezdrową żywność i napoje, jak ostrzegają naukowcy z NYU School of Global Public Health i NYU Grossman School of Medicine w nowym badaniu opublikowanym w czasopiśmie „Pediatrics”.

Firmy produkujące żywność i napoje wydają 1,8 miliarda dolarów rocznie na marketing swoich produktów wśród młodych ludzi. Chociaż reklama telewizyjna jest głównym źródłem marketingu żywności, firmy dramatycznie zwiększyły liczbę reklam online w odpowiedzi na rosnące wykorzystanie mediów społecznościowych przez konsumentów. YouTube jest drugą najczęściej odwiedzaną witryną na świecie i jest popularnym miejscem dla dzieci szukających rozrywki.

Najlepiej opłacanym twórcą YouTube w ciągu ostatnich dwóch lat był 8-latek, który w zeszłym roku zarobił… 26 milionów dolarów!

Szczegóły badania:

Naukowcy zidentyfikowali pięciu najpopularniejszych dziecięcych influencerów - w wieku od 3 do 14 lat - i przeanalizowali ich najczęściej oglądane filmy. Skupiając się na próbie zawierającej 418 filmów z YouTube, zarejestrowali, czy w filmach pokazano jedzenie lub napoje, jakie produkty i marki zostały pokazane, i ocenili ich wartość odżywczą.

Wyniki:

Naukowcy odkryli, że prawie połowa najpopularniejszych filmów autorstwa dziecięcych influencerów (42,8%) promowała jedzenie i napoje. Ponad 90% przedstawionych produktów stanowiły niezdrowe produkty spożywcze, napoje lub fast foody, a wśród nich najczęściej słodycze i napoje gazowane. Tylko kilka filmów zawierało owoce (3%). Filmy przedstawiające lokowanie fast foodów obejrzano ponad 1 miliard razy - to oszałamiający poziom ekspozycji dla firm spożywczych i napojów. 

Podsumowanie:

Dzieci są bardzo podatne na sugestie innych, więc lokowanie reklam tego typu może być bardzo niebezpieczne dla zdrowia.

Źródło:

  1. Amaal Alruwaily, Chelsea Mangold, Tenay Greene, Josh Arshonsky, Omni Cassidy, Jennifer L. Pomeranz, Marie Bragg. Child Social Media Influencers and Unhealthy Food Product Placement. Pediatrics, 2020; e20194057

Reklamy żywności w Internecie a zdrowie dzieci [infografika]

05 listopada 2020

Polityka Prywatności