Typowo jesienna pogoda. Dziś już tylko ciepły kocyk i rozgrzewająca herbatka! ☔Na wspomnienie ciepłych dni mam dla Was kilka ciekawostek na temat rabarbaru i prawdziwą bombę witaminową w postaci koktajlu. 🍧

✔Rabarbar ogrodowy to gatunek byliny należący do rodziny rdestowatych.

✔Ma charakterystyczny kwaskowaty, lekko cierpki smak. Jest koloru różowego, czerwonego lub zielonego.

✔Pamiętaj, że im czerwieńszy rabarbar, tym słodszy smak.

✔Kłącza i korzenie rabarbaru zawierają glikozydy rheoemodynę, chryzofanol i reinę (poprawiające trawienie i przeczyszczające), a także glikozydy garbnikowe o działaniu ściągającym.

✔Rabarbar jest rośliną zielną.

✔Ogonki liściowe rabarbaru (barwy zielonej, różowej, czerwonej) mają niską wartość energetyczną, zawierają od 4,2% do 11,5% suchej masy, 0,7–1.0% białka i do 3% rozpuszczalnych pektyn, sole mineralne (w tym potas, sód, żelazo, wapń i inne) oraz witaminy C (20 mg w 100 g świeżej masy), A i z grupy B, kwasy organiczne (jabłkowy, cytrynowy, bursztynowy i szczawiowy!), 3,7% cukrów, beta-karoten.

✔Umiarkowane spożywanie ogonków liściowych, nawet przez kilka tygodni, nie działa odwapniająco ani na organizm. Zdecydowanie więcej kwasu szczawiowego znajduje się w blaszkach liściowych niż ogonkach. Jednak spożywania rabarbaru powinny unikać osoby z chorobami nerek oraz reumatyzmem.

✔Rabarbar skutecznie łagodzi zaparcia, ułatwia trawienie i poprawia pracę jelit. Ma działanie przeczyszczające. 

✔Uważa się, że wzmacnia organizm, dobrze wpływa na urodę, a także ma właściwości antynowotworowe (szczególnie pieczony rabarbar).

Największą popularnością cieszy się w kuchni brytyjskiej. Przygotowuje się ciasto z rabarbarem i kruszonką (ang. rhubab crumble). Dobrze smakuje w połączeniu z ananasem, jabłkiem, imbirem. Każdy z nas zna chyba również kompot z rabarbaru. 

U nas w domu rabarbar najczęściej wykorzystuje się do ciast oraz właśnie kompotów. A U Was? Macie jakieś swoje przepisy z rabarbarem w roli głównej? Z uwagi tego, że rabarbar można spożywać także na surowo, nadaje się do koktajli.🍧Składniki na 2 porcje prawdziwej bomby witaminowej:

- 2 banany 🍌

- ¼ melona

- 1 ogonek liściowy rabarbaru

- garść mrożonych truskawek 🍓

- 1 figa- woda (według uznania).

Całość zblendować i gotowe. Smacznego 😋

Rabarbarowe właściwości odżywcze. 

21 października 2019

Polityka Prywatności