Marakuja czyli męczennica jadalna, zwana także passiflorą, to bardzo aromatyczny owoc pnącza klimatu podzwrotnikowego, o jajowatym kształcie i fioletowej lub żółtawej skórce. Miąższ ma słodko-kwaśny smak, a konsystencję galaretowatą. Po przecięciu wystarczy wyjąć miąższ łyżeczką: pestki są jadalne.

Przy zakupie kierujmy się zasadą –„im brzydszy owoc tym smaczniejszy”. Najlepszy smak będzie mieć ten owoc z plamkami, o lekko pomarszczonej skórce. Pamiętajmy, aby jednak nie była miękka. Te owoce można spożywać w postaci surowej, po zmieszaniu z wodą i cukrem, jako napój lub w formie galaretek, musów i dżemów.

Po kilku dniach od zbioru skórka marszczy się, a miąższ wtedy ma wyższą zawartością cukru, jest smaczniejszy i bardziej aromatyczny. Świeże owoce zawierają znaczące ilości β-karotenu, witaminy C, niacyny, potasu, wapnia i żelaza oraz błonnika pokarmowego.

Wartość energetyczna – 84 kcal/100 g (jeden owoc waży ok. 30 g)

Witamina C – 30 mg/100 g

Jak sugeruje literatura, ekstrakt z owoców ma działanie przeciwzapalne i wspomagające w leczeniu ran. Z nasion można pozyskać białko o działaniu przeciwgrzybiczym. Rdzenne plemiona Amazonii wykorzystują moczopędne i zwalczające ból właściwości liści tej rośliny, a owoce stosują jako środek kojący kaszel i wzmacniający serce.

Jak stwierdzono, za prozdrowotne właściwości owoców marakui odpowiadają alkaloidy, glikozydy i flawonoidy. Związki te badane osobno wykazują zróżnicowany efekt, jedynie określone połączenia obecne w owocach wykazują udokumentowane działanie obniżające ciśnienie krwi oraz uspokajające i nasenne.

Po prawie 100 latach badań potwierdzono uspokajające, przeciwskurczowe, hipotensyjne oraz przeciwbólowe działanie winorośli tropikalnych. Składniki skórki owoców mogą okazać się przydatne w leczeniu lub łagodzeniu objawów astmy.

Marakuja - właściwości odżywcze i zdrowotne [infografika].

07 marca 2020

Polityka Prywatności