Kiwi czyli inaczej owoc aktinidii nazywano dawniej chińskim agrestem od miejsca jego pochodzenia. Obecną nazwę nosi dopiero od 1974 r. i zawdzięcza ją amerykańskiemu importerowi kiwi, który skojarzył ten owoc z nowozelandzkim ptakiem.

Kiwi zawiera witaminy E i B, kwas foliowy, a także pektyny i polifenole. Zawiera spore ilości witaminy C (58 mg/100 g), już dwa owoce zaspokajają dzienne zapotrzebowanie na tę witaminę u dorosłej osoby! Kiwi zawiera również sporo wapnia, cynku i potasu, a także sodu. Duża zawartość błonnika pokarmowego sprawia, że spożywanie kiwi pomaga w obniżeniu poziomu cholesterolu LDL.

Dzięki sporej zawartości witaminy C wspomaga odporność. Wspiera leczenie miażdżycy i nadciśnienia tętniczego, ich spożywanie zapobiega wielu innym chorobom układu sercowo-naczyniowego. Na Dalekim Wschodzie kiwi służyło w terapii kokluszu i gruźlicy. Dojrzały owoc można jeść na surowo (także ze skórką), duszony lub miksowany. Nadaje się do sałatek, deserów, naleśników, muffinek, ciasta, kompotów, kremów, soków i koktajli.

Kiwi znalazło swoje zastosowanie także w kosmetyce, gdyż kwasy, które zawiera owoc mają właściwości rozjaśniające i regenerujące. Wykorzystywane są w kremach, maseczkach, szamponach, balsamach, peelingach (dzięki małym pestkom). W warunkach domowych można zrobić z kiwi maseczkę nawilżającą, ściągającą i odżywiającą cerę. Kiwi zawiera enzymy, które powodują, że galaretka nie tężeje.

Co ciekawe, kiwi polecane jest także do zjedzenia tuż po obfitym posiłku, według danych literaturowych ma on w sobie związki wspomagające trawienie i niwelujące uczucie dyskomfortu po sporym posiłku. Kiwi jest niskokaloryczne – 100 g to tylko 61 kcal!

Niestety, istnieje alergia na kiwi. Na kiwi powinny uważać także osoby uczulone na lateks. Owoc ten może być przyczyną reakcji krzyżowej - może reagować krzyżowo także z pyłkami brzozy, żyta i bylicy, innymi owocami (melon, brzoskwinie, papaja, ananas i jabłko), sezamem, makiem, orzechami laskowymi i ziemniakami.

Jak przechowywać? Kiwi można przechowywać bardzo długo i nie wpływa to na utratę witamin. Przy temperaturze równej zeru kiwi można przechowywać nawet kilka miesięcy.

 

Korzyści ze spożywania kiwi. 

23 stycznia 2020