Lato to czas wielu regionalnych festynów i jarmarków, gdzie często można posmakować lokalnych specjałów i smaków. Ja sama z urlopu w górach przywiozłam oscypek i miód, a mieszkając na Podlasiu również staram się wplatać w mój jadłospis regionalne produkty.

W lipcu 2019 opublikowano badanie naukowe przekonujące, że to bardzo dobry nawyk. 👩‍🔬

Mój tekst na ten temat znajdziecie na Dietetycy.org.pl - Portal dla dietetyków ✔

Najważniejsze informacje na temat metod przeprowadzania badania i wyników umieściłam na infografice ↕️.

✔W badaniu pilotażowym, opublikowanym w czasopiśmie „Diabetes & Metabolism”, stwierdzono, że spożywanie lokalnej żywności z mniejszą ilością dodatków do żywności może wpływać na zmniejszenie zawartości tkanki tłuszczowej trzewnej, wartości ciśnienia krwi i ryzyka występowania cukrzycy.

✔159 zdrowych uczestników ukończyło badanie trwające 6 miesięcy. Mierzono wysokość ciała, masę ciała, skurczowe ciśnienie krwi i rozkurczowe ciśnienie krwi, a także ogólną zawartość tkanki tłuszczowej i tkanki tłuszczowej trzewnej uczestników, poziom lęku, oceniano samopoczucie (za pomocą skali Becka) i iloraz inteligencji. Pobrano próbki krwi, aby zmierzyć stężenie glukozy we krwi, poziom potasu, sodu, insuliny, kreatyninę i peptydu C. Obliczono wskaźnik HOMA, eGFR.

✔Przestrzeganie zasad zalecanego sposobu odżywienia się sprawdzono w 3 i 6 miesiącu za pomocą wywiadu telefonicznego. Uczestników z grupy I zapytano o przestrzeganie zasad diety i oceniano jak często spożywali lokalnie produkowaną żywność.

✔Jak jedzenie lokalnej żywności mogło wpłynąć na samopoczucie?🤔 Jak sugerują autorzy być może odwiedzanie lokalnych sprzedawców to bardziej pozytywne doświadczenie niż odwiedzanie supermarketu (myślę, że wiele osób może się z tym zgodzić). A może to miejscowy, świeży, wolny od dodatków pokarm smakuje lepiej niż żywność pełna konserwantów? Kwestia ta jest bezsprzecznie interesująca. 😎

Źródło: G.Migliaretti, C.Ame, S.Ciullo E.Fontana, I.Stura, E.Nano, F.Laino, G.Isoardo: Metabolic and psychological effects of short-term increased consumption of less-processed foods in daily diets: A Pilot Study. Diabetes & Metabolism, 2019.

 
 

Jedz regionalnie = jedz zdrowo? [infografika]

09 października 2019

Polityka Prywatności