Jesień, pandemia, stres, przebodźcowanie informacjami spływającymi ze świata… Nie oszukujmy się, wielu z nas ma czasami po prostu dość.

Ja też tego doświadczam. Pandemia zahamowała wiele z moich projektów – nie mogę prowadzić prelekcji, nie mogę odwiedzać dzieciaków w szkołach i przedszkolach, musiałam przełożyć otwarcie gabinetu stacjonarnego, premierę projektu, który od stycznia leży w szufladzie. Ze sfery prywatnej – nie mogę mieć pewności, że za niecały rok będę mogła zatańczyć na własnym weselu. Nie napawa to optymizmem. Więc dziś chciałam Wam o tym przypomnieć – to okej czasami mieć gorszy nastrój.

Ale… jednocześnie dobrze doceniać to co dobre. I dbać o swoje samopoczucie. Czy wiedzieliście, że można o swój nastrój zadbać także dietą?

Mam dla Ciebie kilka składników, które pozytywnie wpłyną na samopoczucie:

- witaminy z grupy B: B1, B2, B3, B6 i kwas foliowy – ich niedobory mogą wiązać się z zaburzeniami koncentracji, bezsennością, apatią i spadkiem nastroju. Ich źródła to: pełnoziarniste produkty jak makaron, chleb, kasze, płatki zbożowe, otręby, warzywa strączkowe; mięso, ryby, jaja; zielone warzywa jak: sałaty, szpinak, brukselka, kapusta.

- kwasy tłuszczowe omega-3 – ich niedobór może prowadzić do występowania stanów depresyjnych. Źródła to ryby, owoce morza, orzechy włoskie, siemię lniane czy nasiona chia.

- magnez – jej niedobór może prowadzić do stanów lękowych, napadów lękowych, zaburzeń lękowych i ciągłego zmęczenia. Jest też niezbędny do przekazywania impulsów nerwowych w organizmie. Dobrymi źródłami magnezu są produkty pełnoziarniste, szczególnie płatki zbożowe, ryby, woda mineralna, kakao i gorzka czekolada.

- tryptofan - jest prekursorem serotoniny, zwanej hormonem szczęścia. Dobrym źródłem tryptofanu są ryby, mięso, produkty mleczne: jogurty, twaróg, mleko, sery, ale także pestki dyni czy nasiona roślin strączkowych.

Jeśli chodzi o konkretne produkty, które poprawiają nastrój to często mówi się o:

- ciemnej czekoladzie,

- bananach,

- kawie,

- kurkuminie,

- jagodach.

Czego unikać w diecie poprawiającej nastrój? Tradycyjnie: alkohol, fast foody, słodycze i produkty wysokoprzetworzone. Niekorzystnie na Twoje samopoczucie podziała też nieregularność posiłków.

 

Jakie są Wasze sposoby na lepszy nastrój? Jak ratujecie się w smutniejsze dni?

Niedługo napiszę więcej o diecie energetyzującej – czyli takiej, która daje porządny zastrzyk energii.

Jak wpływać dietą na lepszy nastrój?

05 listopada 2020

Polityka Prywatności