Polityka Prywatności

Regulamin konkursu

Dlaczego warto spożywać herbatę?

Herbata to napój naturalny, nisko przetworzony, nie dostarczający kalorii. Herbata jeszcze do niedawna zaliczana była do używek, czyli produktów nieposiadających wartości odżywczych. Wraz z rozwojem badań naukowych jest coraz więcej danych, że herbata może być w diecie produktem prozdrowotnym.

Jej średnie spożycie na statystycznego mieszkańca świata szacuje się na 120 ml/dzień. W Polsce herbatę pije 76-90% populacji, w tym większość 2-3 porcje w ciągu dnia.

W zależności od regionu świata popularne są różne odmiany herbaty. Wyróżniamy herbatę: czarną, czerwoną, zieloną, żółtą oraz białą, jednak wszystkie produkowane są z jednej rośliny.

Herbata czarna:

Najpopularniejszy rodzaj spożywanej herbaty – chociaż są opinie, że jest bezwartościowa. Jak dowodzą badania, podczas procesu fermentacji powstają teaflawiny i tearubiginy, których korzystny wpływ na organizm porównuje się do antyoksydantów w zielonej herbacie. Mocny napar z czarnej herbaty stosowany jest np. przy bólu brzucha, a w towarzystwie miodu i cytryny – na przeziębienie.

Herbata to także źródło kofeiny – jej zawartość w herbacie jest zależna od gatunku, uprawy, stopnia dojrzałości przy zbiorach, warunków fermentacji. Średnio, suche liście herbaty zawierają 2-5% kofeiny.

Herbata zielona:

Kojarzona przez wiele osób jako wsparcie przy odchudzaniu (po raz kolejny w tym miejscu przypomnę o deficycie kalorycznym przede wszystkim). Znana jako źródło antyoksydantów, a także z właściwości antybakteryjnych. Napar z zielonej herbaty zawiera: żelazo, cynk, potas, sód, wapń, witaminy A, B2, B6, C, E, K i PP.

Herbata czerwona:

Pu-erh – odmiana powstająca w wyniku powolnej fermentacji. Niektóre badania wykazały, że ten rodzaj herbaty przyspiesza metabolizm, redukując tkankę tłuszczową. Wykazano także, że herbata ta działa dobrze na wątrobę, obniża poziom cholesterolu i wzmacnia odporność. Zawiera garbniki, alkoloidy, flawonoidy, składniki mineralne: wapń, magnez, cynk, mangan, miedź, selen i witaminę C.

Herbata biała:

Najmniej popularna, ale często nazywana eliksirem młodości – ze względu na zawartość polifenoli. Biała herbata to także bogate źródło witaminy C oraz kofeiny. Napar z tej herbaty jest dobrą alternatywą dla kawy, bo dobrze pobudza, a jednocześnie redukuje napięcie i stres.

Uwaga osoby z niedokrwistością żelaza! Polifenole zawarte w herbacie czarnej, w większości taniny silniej hamują wchłanianie żelaza, w porównaniu do katechin herbaty zielonej. Osoby z niedokrwistością z niedoboru żelaza lub z grupy ryzyka rozwoju anemii nie powinny zatem spożywać herbaty, zwłaszcza czarnej podczas posiłków.

 

Jeśli spodobał Ci się tekst o herbacie, koniecznie obejrzyj mój film o mikroplastiku w herbacie:

 

Herbata - zielona, biała, czerwona, czarna. Właściwości zdrowotne herbaty. 

06 stycznia 2020