Herbata to napój naturalny, nisko przetworzony, nie dostarczający kalorii. Herbata jeszcze do niedawna zaliczana była do używek, czyli produktów nieposiadających wartości odżywczych. Wraz z rozwojem badań naukowych jest coraz więcej danych, że herbata może być w diecie produktem prozdrowotnym.

Jej średnie spożycie na statystycznego mieszkańca świata szacuje się na 120 ml/dzień. W Polsce herbatę pije 76-90% populacji, w tym większość 2-3 porcje w ciągu dnia.

W zależności od regionu świata popularne są różne odmiany herbaty. Wyróżniamy herbatę: czarną, czerwoną, zieloną, żółtą oraz białą, jednak wszystkie produkowane są z jednej rośliny.

Herbata czarna:

Najpopularniejszy rodzaj spożywanej herbaty – chociaż są opinie, że jest bezwartościowa. Jak dowodzą badania, podczas procesu fermentacji powstają teaflawiny i tearubiginy, których korzystny wpływ na organizm porównuje się do antyoksydantów w zielonej herbacie. Mocny napar z czarnej herbaty stosowany jest np. przy bólu brzucha, a w towarzystwie miodu i cytryny – na przeziębienie.

Herbata to także źródło kofeiny – jej zawartość w herbacie jest zależna od gatunku, uprawy, stopnia dojrzałości przy zbiorach, warunków fermentacji. Średnio, suche liście herbaty zawierają 2-5% kofeiny.

Herbata zielona:

Kojarzona przez wiele osób jako wsparcie przy odchudzaniu (po raz kolejny w tym miejscu przypomnę o deficycie kalorycznym przede wszystkim). Znana jako źródło antyoksydantów, a także z właściwości antybakteryjnych. Napar z zielonej herbaty zawiera: żelazo, cynk, potas, sód, wapń, witaminy A, B2, B6, C, E, K i PP.

Herbata czerwona:

Pu-erh – odmiana powstająca w wyniku powolnej fermentacji. Niektóre badania wykazały, że ten rodzaj herbaty przyspiesza metabolizm, redukując tkankę tłuszczową. Wykazano także, że herbata ta działa dobrze na wątrobę, obniża poziom cholesterolu i wzmacnia odporność. Zawiera garbniki, alkoloidy, flawonoidy, składniki mineralne: wapń, magnez, cynk, mangan, miedź, selen i witaminę C.

Herbata biała:

Najmniej popularna, ale często nazywana eliksirem młodości – ze względu na zawartość polifenoli. Biała herbata to także bogate źródło witaminy C oraz kofeiny. Napar z tej herbaty jest dobrą alternatywą dla kawy, bo dobrze pobudza, a jednocześnie redukuje napięcie i stres.

Uwaga osoby z niedokrwistością żelaza! Polifenole zawarte w herbacie czarnej, w większości taniny silniej hamują wchłanianie żelaza, w porównaniu do katechin herbaty zielonej. Osoby z niedokrwistością z niedoboru żelaza lub z grupy ryzyka rozwoju anemii nie powinny zatem spożywać herbaty, zwłaszcza czarnej podczas posiłków.

 

Jeśli spodobał Ci się tekst o herbacie, koniecznie obejrzyj mój film o mikroplastiku w herbacie:

 

Herbata - zielona, biała, czerwona, czarna. Właściwości zdrowotne herbaty. 

06 stycznia 2020