🍫Zanim czekolada pojawiła się na świecie w obecnej formie i smaku, bardzo długo podawana była jako napój. Dziś gama czekolad na rynku jest bardzo szeroka od gorzkiej, deserowej, mlecznej, białej po różową.

🍫Ale zacznijmy od początku – czyli na początku było kakao. Kakao ma niezwykły aromat i smak. Zawiera rekordowe stężenie przeciwutleniaczy. Jest bogate w magnez i żelazo. Zawiera również mangan, witaminę C, cynk, miedź, a także kwasy tłuszczowe omega-3, tryptofan – aminokwas, który wpływa na samopoczucie. Dlatego też kakao działa antystresowo, wzmacnia układ nerwowy, wspomaga pracę mózgu i serca, rozluźnia mięśnie i poprawia ich elastyczność, poprawia przepływ krwi i transport tlenu oraz substancji odżywczych. Kojarzycie karob? To dobry zastępnik dla kakao, kiedy po prostu spożywanie kakao nie sprzyja zdrowiu (alergia na kakao, refluks żołądkowo-przełykowy czy IBS postać zaparciowa).

🍫Najzdrowszym wyborem jest oczywiście gorzka czekolada. Jest źródłem magnezu, żelaza, cynku, pirazyny (pobudza mózg do działania), antyoksydantów, polifenoli. Zawiera także teobrominę, wapń, procyjanidyny i aminokwasy.

🍫Ale są sytuacje, gdy czekolada nie sprzyja (patrz: grafika). Mam małe pocieszenie dla osób z migreną - czekolady mleczna i biała, w umiarkowanych ilościach, są najczęściej dobrze tolerowane (pamiętaj, że nadal to powinien być produkt raczej rekreacyjny w diecie!).

🍫Czekolada czekoladzie nierówna. Czytajmy uważnie składy. Najlepszym wyborem będzie czekolada gorzka (min. 70% kakao) – o wysokiej zawartości kakao, a niskiej cukru. Dlatego też najlepszym wyborem będzie czekolada gorzka, a znacznie gorszym czekolada biała. Zawsze jest to pokarm, który powinien być jedzony z umiarem z uwagi na wysoką zawartość energetyczną, czyli warto się zatrzymać na 2-3 kostkach.

🍫Dla porównania wartości energetyczne różnych rodzajów czekolady (100 g produktu):

Gorzka – 557 kcal,

Mleczna – 551 kcal,

Biała – 578 kcal,

Mleczna z orzechami laskowymi – 540-560 kcal,

Różowa (rubinowa) – 564 kcal.

Jest to rodzaj żywności często wymieniany jako bardzo satysfakcjonujący i poprawiający nastrój. Ostatnio pisałam przy okazji akcji #niesłodkimiesiąc czym jest głód czekoladowy.

🍫O korzyściach ze spożywania czekolady mówi się również w badaniach naukowych, np.:

- konsumpcja gorzkiej czekolady może czasowo poprawiać jakość widzenia,

- czekolada o zawartości min. 70% kakao ma pozytywny wpływ na poziom stresu, nastrój i samopoczucie, a także pamięć.

Dzień Czekolady. Za i przeciw spożywania czekolady [infografika]. 

07 lipca 2020

Polityka Prywatności