Dzień dobry!

Dziś czas na paprykę w naszym cyklu. Idealne warzywo na weekendowe przekąski jak i na codzienne obiady. Jakie jest Wasze ulubione wykorzystanie papryki? I którą najbardziej lubicie? Moim faworytem jest ta ze zdjęcia.

Papryka - rodzaj roślin należących do rodziny psiankowatych,

- występuje w wielu odmianach i kolorach,

- słodka czerwona jest przede wszystkim dobrym źródłem witaminy A i C, zawiera sporo witamin K, E, a także witamin z grupy B (m.in. B6 i B9) i kwas foliowy (zwłaszcza papryka zielona), błonnik pokarmowy, wapń, potas, żelazo, magnez, mangan i miedź, 

- zawiera także dużo beta-karotenu i rutyny (która wzmacnia naczynia krwionośne), 

- zapobiega zwapnieniom naczyń krwionośnych,

- w pikantnych odmianach papryki znajduje się kapsaicyna, która ma właściwości rozgrzewające, przeciwbólowe, oczyszcza drogi oddechowe, a także łagodzi objawy przeziębienia (jednak nie jest wskazana przesada jeśli chodzi o konsumpcję tych odmian, ponieważ nadmiar kapsaicyny podrażnia przewód pokarmowy, a nawet może uszkodzić nerki i drogi moczowe), słodkie odmiany zawierają mniej kapsaicyny.

- papryczka chili łagodzi ból, zapobiega zapaleniu oskrzeli i łagodzi jego przebieg, działa wykrztuśnie i przeciwzakrzepowo,

-  papryka sproszkowana to nie tylko popularna przyprawa, ale także stosowany w medycynie ludowej lek na ból głowy, 

- ma właściwości przeciwzapalne - daję ulgę w bólach i stanach zapalnych,

- świeża czerwona papryka zawiera więcej witaminy C niż cytryna, 

- wartość energetyczna to kolejno dla:

papryki czerwonej: 32 kcal,

żółtej: ok. 27 kcal,

zielonej: 22 kcal,

chili: 39 kcal/100 g pokarmu,

- świeża papryka zawiera flawonoidy, które mają właściwości przeciwnowotworowe. 

- obierając paprykę pamiętajmy o usunięciu białych pestek - dają one posmak goryczki. 

Jeśli jesteś ciekawy faktów o papryczce chili zapraszam Cię na mój film:

Czas na paprykę. Właściwości odżywcze i zdrowotne papryki.

15 września 2019