Dziś przyjrzymy się bliżej awokado! Kto lubi? Ja często urozmaicam swoją dietę o pastę z awokado. A wy w jakiej formie najczęściej spożywacie ten owoc? 
A teraz czas na kilka faktów i skrótowa infografika: 
- znane było ludzkości już 7000 lat p.n.e. Istnieje ponad 120 gatunków. W niektórych krajach awokado klasyfikowane jest jako warzywa, a w niektórych jako owoc. 
- awokado hass (dostępne np. w Lidlu) uważane jest za najlepszą odmianę – ma orzechowy posmak i ciemną skórkę. 
- cenione jest ze względu na smak i właściwości odżywcze
- przez kucharzy często traktowane jest jako warzywo i wykorzystane do pikantnych dań.
- owoc ten jest bogaty w kwas oleinowy (rodzaj kwasu jednonienasyconego, który chroni serce i układ krwionośny), magnez (pozytywnie wpływa na układ nerwowy), potas (korzystnie wpływający na m.in. układ sercowo-naczyniowy, rozpuszczalny błonnik pokarmowy (zapewnia uczucie sytości, korzystnie wpływa na poziom cholesterolu i glukozy we krwi), kwas foliowy (wspierający budowę i odbudowę komórek).
- jest także źródłem innych nienasyconych kwasów tłuszczowych – linolowego i linolenowego.
- ma w swoim składzie histydynę, a oprócz tego skwalen, witaminy: A, B1, B2, B3, B6, C, E, K, a także fosfor, mangan, miedź. 
- jest szczególnie lubiane przez sportowców, ze względu na wysoką gęstość energetyczną (100 g awokado dostarcza 169 kcal) i właściwości regeneracyjne dla organizmu.
- w awokado znajdziemy również tripeptyd glutationu, którzy zaliczany jest do najsilniejszych przeciwutleniaczy oraz lecytynę, która wpływa na pracę układu nerwowego i jest składnikiem o działaniu przeciwmiażdżycowym
- spożywanie awokado chroni więc przed schorzeniami serca, przeciwdziała wylewom krwi do mózgu oraz nowotworom, a także ma korzystne działanie na skórę oraz oczy (dzięki zawartości luteiny i zeaksantyny).
- w medycynie ludowej liście awokado używane były przy biegunkach, wzdęciach i jako środek łagodzący kaszel. Skórkę uważano jako środek o działaniu przeciwpasożytniczym.
- najsmaczniejsze są dojrzałe owoce, które należy przechowywać w lodówce.
- jest owocem o wyjątkowo niskiej zawartości cukrów prostych.
- jest idealne do sałatek, smoothie, zup kremów, zdrowej wersji nutelii, past kanapkowych i guacamole znanej już od czasów azteckich.

 

Awokado - dlaczego warto je jeść? Właściwości odżywcze i zdrowotne awokado.

22 listopada 2019