Po latach kichania jak oszalała odkryłam powód. Po diagnostyce w poradni alergologicznej okazało się, że to alergia na pyłki traw. Niestety, końcówka maja, czerwiec, do połowy lipca to czas, kiedy trawy pylą w największym stopniu, więc dla wszystkich z alergią tego typu to trudy czas. Dziś kilka wskazówek jak przetrwać, także z punktu widzenia żywieniowego i w tym momencie warto opowiedzieć o alergiach krzyżowych. 

Kiedy jest największe pylenie traw?

Największe pylenie traw można zauważyć w słoneczne i wietrzne dni w godzinach 5-8 rano oraz 17-19 wieczorem, a także po krótkotrwałych opadach deszczu. Mniejsze dolegliwości zazwyczaj występują w pochmurne dni, a także w nocy. Osobom z alergią na pyłki traw w okresie szczytowego pylenia nie zaleca się spacerów po łąkach i polach, kontaktu z sianem, jadania warzyw i owoców, które reagują krzyżowo z pyłkami traw oraz miodu. Pyłek traw bardziej dotkliwy jest w miastach niż na wsi. Pyłki traw są przenoszone na ubraniach, butach, włosach czy na sierści domowych pupili. 

Najczęstsze objawy alergii na pyłki traw to łzawienie, pieczenie i zaczerwienienie spojówek, świąd nosa i kichanie, wodnista wydzielina z nosa i upośledzenie jego drożności, duszność, napadowy kaszel, świszczący oddech.

Alergia krzyżowa to nadwrażliwość organizmu na jednoczesne działanie co najmniej dwóch alergenów z grupy: pokarmowych, wziewnych lub kontaktowych o zbliżonej budowie białkowej. Może ona dotyczyć alergenów spokrewnionych lub niespokrewnionych ze sobą.

U części osób uczulonych na pyłki traw możliwe, że wystąpią objawy alergii pokarmowej zwykle związane ze spożyciem niepoddanych obróbce termicznej warzyw czy owoców, np. mogą być to:

Warzywa: marchew, pietruszka, bakłażan, cebula, czosnek, por, szczypiorek, pomidor (zwłaszcza surowy), buraki, ogórki, papryka, koper włoski, awokado, dynia i pestki dyni, ziemniak (?), seler, suche nasiona roślin strączkowych (soja, groch).

Owoce: melon, arbuz, kiwi, jabłka, gruszki, pomarańcze, brzoskwinie, truskawki, maliny, morele, kasztany, nektarynki, śliwki, wiśnie, banan, mango, daktyle, figi, winogrona.

Inne: orzechy (ziemne, laskowe, pistacje), ryż, słonecznik, rzepak, sezam, miód, olej słonecznikowy, kiełki i mąki pszenicy, jęczmienia, owsa, żyta, kukurydza.

Przyprawy: koper, rumianek, anyż, kolendra, kminek, oregano, imbir, tymianek. 

Co w takim razie jeść?

Alergicy (wszelkiego typu alergie) powinni dobierać składniki indywidualnie. ponieważ alergie krzyżowe nie zawsze dają tak samo silne reakcje u każdego. Ważny jest także ogólny stanu zdrowia, środowiska w którym żyjemy, ekspozycji na alergeny, łączenia różnych pokarmów czy ilość spożytego produktu. 

Poniżej moja subiektywna lista, na których głównie opieram (od czasu otrzymania diagnozy) swoje posiłki w szczycie pylenia traw i chwastów:

Warzywa: sałata – masłowa, rzymska, roszponka, kapusta - biała, czerwona, pekińska, brokuły, kalarepa, ziemniaki gotowane, bataty, cukinia i kabaczek, ogórek, jarmuż, szpinak, pieczarki, fasolka szparagowa.

Owoce: borówki, jagody, owoc granatu, rabarbar, morwa, porzeczki, agrest, dzika róża.

Zboża i nasiona: kasza jaglana, kasza gryczana, płatki jaglane, płatki gryczane, mąka z tapioki, jagły, tapioka, chia, siemię lniane, nasiona konopi, czarnuszka, inulina,

Tłuszcze: olej z pestek winogron, olej lniany, oliwa z oliwek, olej z czarnuszki,

Nabiał: mleko i przetwory mleczne, napoje roślinne: np. jaglane (poza sojowymi, owsianymi).

Przyprawy: mięta, kurkuma, sól, wanilia syrop klonowy, cukier, syrop z morwy,

Ryby i mięso: np. łosoś, dorsz, drób (uwaga przy wieprzowinie).

Napoje: zielona herbata, kawa z cykorii, woda mineralna, herbata z hibiskusa, z dzikiej róży, mięty.

 

 

 

Alergia na pyłki traw okiem dietetyka [infografika]

17 czerwca 2020

Polityka Prywatności