Dzień dobry kochani!

Lecimy dalej z cyklem, dzięki któremu chciałabym Was lepiej zapoznać z właściwościami odżywczymi niektórych pokarmów i tym samym zachęcić do wzmożonej konsumpcji ich. Będzie pysznie. A dziś? Dziś pomidor.

- pomidor to roślina z rodziny psiankowatych. Uwaga, pomidor to owoc, nie warzywo! Znane są m.in. takie odmiany jak: koktajlowe, kumato, zwykłe, truskawkowe, żółte, bawole serce czy malinowe,

- pomidory są bogate w witaminę C, E oraz potas (potas jest szczególnie ważny dla zdrowia serca), a także niewielkie ilości magnezu i wapnia,

- stanowią cenne źródło barwników karotenoidowych takich jak β-karoten i likopen - są głównym źródłem likopenu w diecie (likopen ➡️ ma silne właściwości ochronne dla organizmu, zapobiega degeneracji komórek, chorobom nowotworowym i schorzeniom układu krążenia), jednak pamiętajmy, że przetwory - sos, koncentrat, sok - zawierają więcej likopenu niż świeże pomidory, 

- suszone pomidory zawierają więcej likopenu, potasu i błonnika, 

- pomidory kumatu mają ciemniejsze zabarwienie i bardziej zwarty i słodszy miąższ. 

- szczególnie typy drobnoowocowe są bogate w flawonoidy (kwercetynę),

- są niskokaloryczne, bo ich wartość kaloryczna wynosi 18 kcal/100 g pokarmu,

- pomidor zawiera około ok. 95% wody!

- sok pomidorowy działa rozkurczowo i chroni śluzówkę żołądka i jelit, pomaga na kaca (dzięki zawartości potasu) i utrzymywaniu prawidłowego ciśnienia krwi. Pozytywnie wpływa na pracę mózgu, nerwów i układu mięśniowego, 

- pozytywnie wpływa na skórę, zmniejsza ryzyko występowania raka prostaty, piersi, jelita grubego i żołądka. 

- pomidor nie jest wskazany osobom z refluksem żołądkowo-przełykowym (jednak jeśli zmagasz się ze zgagą sam zauważ czy czujesz się gorzej po pomidorze - może wystarczy zdjąć skórkę?) 

- pomidory w kuchni można wykorzystywać na wiele sposób - można je gotować, dusić, zapiekać, suszyć i marynować. W Polsce króluje zupa pomidorowa, we Włoszech sos pomidorowy, np. bolognesse do spaghetti, a w Grecji sałatka i surówki z fetą i pomidorami, 

- i na koniec bardzo ważna kwestia - łączenie ogórka i pomidora, bo mitów na ten temat narosło wiele: jeśli obawiasz się, że askrobinaza obecna w ogórku zniszczy witaminę C z pomidora skrop sałatkę z tych składników sokiem z cytryny, limonki czy octem balsamicznym. 

To może warto podczas dzisiejszego grilla sięgnąć po pomidory? Smacznego 😁

A ja mówię: pomidor - to owoc czy warzywo? Właściwości odżywcze pomidora.

11 września 2019

Polityka Prywatności